> > > Wpływ snu na szczupłą sylwetkę

Czy jednym z Twoich noworocznych postanowień jest zgubienie kilku kilogramów oraz ogólne poprawienie kondycji zdrowia? Jeśli tak mamy dla Ciebie doskonałą radę! Po prostu porządnie się wyśpij! :)

Wpływ snu na szczupłą sylwetkę

Sen  nie jest jedynie wypoczynkiem. Może również odchudzać oraz znacząco wpływać na jakość życia. Gdy jesteśmy wyspani, wszystko przychodzi nam łatwiej, lepiej dogadujemy się z ludźmi, sprawniej podejmujemy decyzje i mamy więcej energii do działania, rozwoju oraz spędzania aktywnie czasu. Natomiast, kiedy jesteśmy niewyspani i zmęczeni, często zaczynamy podjadać, mamy ochotę na słodycze oraz pijemy hektolitry kawy. Dlaczego tak się dzieje? Za wszystko odpowiedzialne są hormony (leptyna i grelina) wydzielane w trakcie snu. Niedobór snu powoduje spadek we krwi poziomu leptyny i wzrost ilości greliny. W konsekwencji nasz apetyt w ciągu dnia rośnie – a to oczywiście skutkuje większą ilością spożywanych kalorii.

wpływ snu na sylwetkę

Kiedy śpimy nasze organy oraz komórki podlegają regeneracji. Jeśli śpimy krócej niż nasz organizm potrzebuje, czyli mniej niż 6 godzin, wtedy gospodarka hormonalna ulega zaburzeniu, a my ponosimy jej skutki w postaci dodatkowych kilogramów, podwyższonego cholesterolu, chorób krążenia (cukrzycy, nadciśnienia), ogólnego zmęczenia, pogorszenia stanu cery – poszarzeniu, zmarszczkom oraz podkrążonym  i spuchniętym powiekom.

wpływ snu na szczupłą sylwetkę

Podczas snu odbywa się proces rozkładu tkanki tłuszczowej oraz przyrost mięśni, dlatego traktujmy go jako sprzymierzeńca w trakcie odchudzania, ale także w modelowaniu sylwetki i utrzymywaniu prawidłowej wagi ciała. Odpowiednia ilość snu może aż o 55% zwiększyć szansę na utratę zbędnych kilogramów oraz wpłynąć na zmniejszenie ilości spożywanych kalorii o 6 procent.

wpływ snu na szczupłą sylwetkę

Sposoby na szybkie zasypianie

  • Odpowiednia temperatura do spania to 18 – 20 stopni Celsjusza – łatwiej i zdrowiej śpi się gdy w pomieszczeniu jest trochę chłodniej. Nie bez znaczenia jest fakt, że niższa temperatura sprawia, że organizm produkuje dodatkową ilości energii aby się ogrzać.
  • Bardzo ważne jest wygodne łóżko oraz materac, na którym śpimy. Musi być odpowiednio dobrany do naszych potrzeb, wagi ciała oraz upodobań.
  • Przed snem porządnie wywietrz pokój
  • Zjedz lekką i łatwostrawną kolację do 2 – 3 godzin przed pójściem spać. Sprawdź co jeść przed snem.
  • Nie ćwicz/ trenuj późno wieczorem – organizm wytworzy wtedy hormony, które uniemożliwią Ci łatwe zaśnięcie
  • Spróbuj wyciszyć się przed snem, posłuchaj spokojnej muzyki, nie korzystaj ze smartfona i nie oglądaj telewizji, przygaś światło
  • Nie pij wieczorem napojów z kofeiną.
  • Masz problemy z zasypianiem? Sprawdź skuteczne sposoby na bezsenność.

wpływ snu na szczupłą sylwetkę

Podsumowując, pamiętajmy, że zaburzenia snu wpływają na poziom hormonów odpowiadających za apetyt oraz przemianę materii. Gdy jesteśmy niewyspani częściej sięgamy po słodkie przekąski, w nadziei, że dostarczymy swojemu organizmowi energii. Co więcej nasz rytm dobowy powinien być uregulowany. Starajmy się zatem każdego dnia – nawet w weekendy, wstawać oraz kłaść się spać mniej więcej o tej samej porze.

Odpowiednia dawka snu to najłatwiejszy sposób aby zadbać o swoje zdrowie oraz dobrą figurę, ponieważ to właśnie wtedy zachodzą w naszym organizmie ważne procesy fizjologiczne. Już po kilku nieprzespanych nocach, możemy zauważyć pogorszenie stanu naszej skóry, rozdrażnienie, problemy z koncentracją w szkole lub pracy oraz chroniczne zmęczenie, zmniejszenie odporności i zwiększenie masy ciała.

Zainteresował Cię temat snu oraz tego w jaki sposób wpływa na jakość naszego życia oraz zdrowie? Zapraszamy do lektury poniższych artykułów.

Ciekawostki o śnie

Czy można odespać zarwaną noc w weekend?

Skutki niedoboru snu

Dlaczego śnimy?

Ile godzin snu potrzebujemy w zależności od wieku?

 

Pin It on Pinterest

Share This

Ciekawe? Udostępnij!

Udostępnij tą stronę na swoim profilu